lördag 2 november 2019

Dag 5 - Bethlehem och Jerusalem

Dag 5 - Betlehem och Jerusalem

Dag 5 vaknade vi återigen upp på Talitha Kumi Guesthouse i Betlehem. Som vanligt åt vi en fantastisk frukost och därefter samlades vi 7.45 i ringen för att kolla dagsformen samt gå igenom dagens program. Klockan 8.00 åkte vi med en buss till födelsekyrkan i Betlehem där vi i kyrkan strosade runt, tog kort och bevittnade en pågående mässa i kyrkans källare. Efter kyrkbesöket var det fri lek i 40 minuter i souvenirbutikerna utanför kyrkan. Flera shoppade minnen för livet och presenter till nära och kära i Sverige. På en stenbänk tog vi en mellis med nybakat bröd och lite sötsaker. Därefter gick vi genom checkpointen och fick uppleva det som är en vanlig vardag för vissa Palestinier som jobbar i Israel. För oss flöt checkpointen på bra eftersom vi var turister. Lika så lätt går det inte för alla Palestinier, beroende på vilket humör de Israeliska soldaterna är på. Vi besökte sedan Tempelberget, klippmoskén och al-aqsa moskén, en mäktig upplevelse!! Efter moskébesökena gick vi genom en marknad för att ta oss till vår guide Dr. Sami Adwans rekommenadtion på restaurang. För ovanlighetens skull åt vi pitabröd med falafel, sallad, hummus och saltgurka. Gott! Efter maten var det dags att ta farväl av vår kära vän och guide Sami. Därefter begav vi oss till fots på en promenad genom de fattiga ultraortodoxa kvarteren. Sedan delades gruppen i flera grupper då vissa ville shoppa på en lokal marknad och andra ville vila och ladda upp för kvällen. Vid 17.45 blev hela gruppen sammansluten igen och klockan 18.00 kom den Svensk-Amerikanske Israelen David Metzler till vårat hotell och gav sitt perspektiv av konflikten. Efter att ha tillbringat två dagar i Palestina och konstant fått höra palestinska argument i konflikten blev det en oerhörd kontrast att få höra hans sida, argument och perspektiv. Efter Davids besök åt vi middag på en restaurang nära hotellet. Såklart falafel!

I det ultraortodoxa kvarteret.